Stadsvandring i Borås

Vi var ute på stadsvandring i Borås med klassen. Här fick vi följa vår lärare och kursansvariga Marie och lära oss mer om Borås streetart, då No Limit har fått upp ganska mycket fint i det offentliga rummet. 
 
Vi var även inne på textilhögskolan och fick se skulpturerna där och även textilmuseumet. Efter att vandringen var avklarad skulle vi hitta ett konstverk (både graffitit ute i Borås eller en skultpur inne på textilhögskolan) som vi sedan skulle försöka teckna av och sedan svara på några frågor inför en redovisning av både Göteborgs konstmuseum och det här. 
 
Jag valde att teckna av Pose Plastique (2012) utav Cajsa von Zeipel.
 
 
Varför valde du denna skulptur?
  • Jag valde den här skulpturen, Pose Plastique 2012, för att av alla vi såg tyckte jag att denna talade till mig mest. På grund av att skulpturen bara är vit gjorde det den mer intressant och öppen för tolkning.

Vad ser du?

  • - Jag ser en kvinna sitta och tänka. Hon har keps och nätstrumpbyxor och ser ganska fundersam ut.

Hur kan skulpturen tolkas?

  • - Skulpturen kan tolkas som en kvinna med attityd, hon verkar inte bry sig om något och sitter med en cigarett i munnen.
  •  

Vad vet du om konstnären?
  • - Cajsa von Zeipel är en svensk skulptör som utbildade sig på den kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hennes skulpturer föreställer kvinnor med attityd, som inte passar in. 

Vilken konststil och tidsperiod kan du se?

  • - Nutid.

Beskriv färg, form och komposition.

  • - Skulpturen är vit, ljuset runt omkring skapar skuggor. Det är en människa och kompositionen är centrerad, kvinnan sitter lite böjd.

Vilka associationer ger skulpturen?

  • - Attityd.

Hur är skulpturen placerad i stadens rum?

  • - Skulpturen är placerad inuti textilhögskolan på andra plan.

Tycker du att placeringen är lyckad?

  • - Ska skulpturen vara offentligt så kan den vara ganska svårhittad, men även om man vet vart den är så ser man den inte direkt när man kommer in. Man får först gå upp för en trappa vilket kanske inte är det första man tänker på.

Hur skulle du kunna samtala med elever i en bildklass om denna skulptur?

  • - Vi skulle kunna diskutera att skulpturen är vit och hur skuggorna visas. Vad Cajsas syfte är med dessa skulpturer.

Var det lätt eller svårt att teckna av skulpturen?

  • - Jag valde att teckna av skulpturen från håll och i helprofil, vilket gjorde det hyfsat lätt då man inte behövde teckna detaljerna.

Vad behöver du utveckla i ditt eget bildskapande? Fundera över hur en tredimensionell form skiljer sig från den tvådimensionella bilden.

 

  • - Jag behöver lära mig att inte vara rädd för detaljerna, teckna av närmare. Det blir lite svårt att få till skulpturen rätt då man omvandlar den från tredimensionell till tvådimensionell.
 Fundera övergripande på följande frågor:

 

 

Hur kan du som bildlärare använda stadens rum och offentliga konstnärliga utsmyckningar i undervisningen? Ge exempel!

  • - Jag kan ta med mig eleverna ut på en rundvandring i det offentliga rummet. Vi kan kolla på när konstnärer målar med graffiti eller när skulpturer ställs upp. Vi kan även kolla på färdiga målningar och skulpturer och diskutera dessa.

Hur planerar du för detta inslag?

  • - Vi har en eller några lektioner först om det offentliga rummet och sedan tar jag med dem ut på en sightseeing och pratar om vad de får se. Efteråt kan vi ha en diskussion eller en praktisk lektion av det vi sett.

Problem/möjligheter?

  • - Väder. Att eleverna är närvarande på dagen vi ska ut. Att se till att kolla vägen först så att man är förberedd på vad man ska prata om. Möjligheterna är att eleverna lär sig någonting annat än i ett klassrum utan luft, de får röra på sig och föra en diskussion.

Vilken betydelse får det att konsten finns placerad i det offentliga rummet, jämfört med ett konstmuseum när det gäller olika grupper av människor i det svenska samhället?

  • - Betydelsen är att alla har råd att kolla på konsten, även barn och ungdomar som kanske aldrig skulle tänka på att gå på museum kan se konsten, om så även omedvetet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0