Didaktisk reflektion

(komplettering, didaktiskt reflektion)

 

Vad betyder bildämnet för dig i din undervisning?

 

Bildämnet i undervisningen betyder en stor del för mig. Jag tycker att ämnet bild är lika viktigt som ämnet svenska, engelska eller matematik. Här får eleverna öva och bygga på sin kreativitet och förmåga till att skapa från grund. Eleverna får chansen till att uttrycka sig på olika sätt som de kanske inte kan i något annat ämne. Målar/skapar man fritt kan eleverna själva tänka ut vilken budskap de vill förmedla via sitt verk och i slutet redovisa detta för klasskamrater för att få igång en diskussion eller väcka ett annat tankesätt hos kamraterna. Jobbar man inom ett visst ämne/tema/material och så vidare så kan ändå eleverna få fram sig själva i det de skapar.

 

Eleverna får också chansen till att arbeta och skapa med händerna. Som till exempel med gips, collage, skulpturer, paper mache och ull. Genom att arbeta med händerna får eleverna känna av ett slags lugn som kommer via fysiskt arbete, det blir lite som terapi för kroppen. De kommer även känna en slags avslappning då de måste sitta still och skriva för det mesta via de andra ämnena i skolan och när de får arbeta praktiskt får de en slags "reboot" och deras tankesätt byter riktning på ett sätt som sedan kan hjälpa dem i de teoretiska ämnena. Jag tycker också att det är viktigt att man i bild tar upp bildanalys och media. Här får eleverna lära sig att verkligen kolla på bilder och nyheter och bryta ner dem, är detta verklighet eller är till exempel bilden manipulerad? Carlsson och Koppfeldt (2008) tar upp detta med manipulerad bild i media och nyheter, en digital bild går att manipulera enkelt. Allt som krävs är att flytta, ta bort eller lägga till något och ändringen är nästan omöjlig att upptäcka, detta kan i sig skapa osäkerhet. Lorentzon (2004) nämner att bilder är en del av samhället, det är ett språk som förmedlar känslor och tankar. Eftersom att de flesta bilder nu är digitaliserade så är det viktigt för eleverna att kunna bryta ner och tyda dem, vilket budskap vill skaparen få fram och hur har denna fått fram resultatet.

 

Jag tycker att det är viktigt att lyfta bild som ett viktigt ämne i skolan. Det är synd att de flesta eleverna, föräldrarna och till och med vissa bildlärare ser ämnet bild som "flummigt" och oviktigt. Som att det bara handlar om att låta eleverna måla lite och ser det som en extra rast. Jag tror att eleverna kan lära sig massvis via bilden om de har en lärare som ser det som ett viktigt och allvarligt ämne. Eleverna kan bygga på sitt självförtroende, de kan se att om man övar tillräckligt på något så kan man tillslut bli bra på det. Till exempel om en elev inte tycker att hen är så bra på att måla skuggor så kommer eleven att inse att efter många försök och efter mycket tid så blir eleven tillslut bra på det och den känslan och det tålamodet kan överföras till elevens vardag och framtid. Även hållbarhetstänket kan följa med eleverna till andra ämnen eller vardagen, där de kanske ser en annan utväg för överblivet papper eller kartonger som ska slängas.

 

Jag vill ta med eleverna ut till konstmuseum eller andra liknande konstuppställningar, detta föra att låta eleverna uppleva konsten istället för att bara läsa om det. Bendroth Karlsson och Karlsson Häikiö (2014) menar att betydelsen för barnen att uppleva konsten är viktigt. Barnen använder inte bara språket utan hela sig själv, de berättar med kropp, rörelser och så vidare. Här är det dock viktigt med kommunikation mellan konstnärer, pedagoger och eleverna, så att deras intresse inte går förlorat och att verken eller föreställningarna är mångsidiga så att alla barn kan ta del utav något.

 

Elevena får även lära sig om konsthistorian och kan med den kunskapen kanske lättare komma ihåg saker från ämnet historia/svenska och så vidare. Detta tar Frid & Nilsson (2008) upp och menar att bildskapandet lär eleverna att skapa och uttrycka sig samt få fram känslor och tankar, detta ger också kunskap till olika skolämnen. Genom detta lär eleverna sig att både se, höra och göra.

 

Bildämnet betyder mycket för mig i undervisningen, inte bara för eleverna men för skolan som en helhet.

 

Vilka utmaningar tänker du att du kommer att möta som bildlärare?

 

De utmaningar jag kan tänka mig möta som bildlärare är de förutfattade meningar som finns. Jag kommer att möta föräldrar som tror att bild är ett ämne som alla barn klarar av och får godkänt i för det är ju "bara att måla något" så har man godkänt. Jag kommer att få diskutera och ta upp kunskapskraven och visa på att det är mer än att bara måla, det krävs teknik och kunskap bakom och eleven måste visa för mig att hen förstår.

 

En annan utmaning jag kan tänka mig på är planeringstid samt lektionstid. Detta är något jag vet alla lärarna kämpar med och om bildämnet inte tas som viktigt eller seriöst så minskas den tiden, både inom planeringen och lektionerna.

 

Jag kommer också att få en stor utmaning inom betygsbedömning. Selghed (2006) belyser att läraren har en central roll som betygsdömare/sättare så det är viktigt att läraren förstår vad som ska bedömas och hur och att de flesta nya lärarna tycker att det är svårt i början men att det blir lättare ju längre de har arbetat inom yrket. Jag märkte nu i de övningar och seminiarier vi haft att det är svårt att sätta betyg inom bild. Först måste man se till att ens planering och att man själv som lärare är så pass förståelig och tydlig för alla elever så att alla tydligt vet vad de ska lära sig och vad de blir bedömda i. Är man inte det så kanske man sitter där med massa bilder som ska bli bedöma igenom till exempel skuggor men mer än häften är fokuserade på proportioner eller så förstod inte eleverna genomgången med skuggorna så mer än häften har målat skuggorna åt fel håll, mot solen istället för bort från solen. Som lärare måste man ha stor kunskap i det man undervisar i, detta för att eleverna ska få de bästa förutsättningarna. Man måste också inse att man inte är perfekt, speciellt inte i början och att det kommer krävas misstag innan man får till det rätt. Men man får inte ge upp när utmaningarna kommer utan man måste kämpa igenom dem, man måste lära sig av dem och utvecklas.

 

Hur tänker du hantera dessa utmaningar?

 

Jag tänker hantera dessa utmaningar på ett sätt som jag hoppas kan hjälpa mig i min personliga och yrkesmässiga utveckling. Det jag först tänker göra är att i förväg vara så påläst som möjligt för att sedan kunna använda den kunskapen i mina framtida val och beslut. Anderson Sander och Persson (2007) menar att man måste ha kunskap i ämnet för att kunna ha kreativa och lärorika lektioner, man ska ha god kunskap i bildämnet. Här är det viktigt att vara så säker man kan i de olika material och tekniker som finns, så att jag kan lära eleverna på ett sätt som ger dem glädje i att skapa. Som Frid (2002) lyfter fram, det ska vara roligt att skapa men många barn växer ifrån det ju älre och mer självmedvetna de blir. Vi som lärare ska kunna så pass mycket att göra eleverna säkra igen och ge både eleverna och oss själva skaparglädje. Jag tänker också visa skolan och föräldrarna att jag tar ämnet bild seriöst, se till att planeringen är väl uttänkt och se till att alla kan ta del utav kunskapskraven som finns i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Rev. 2017) och de mål ämnet bild strävar efter.

 

Jag tror att ju tidigare man sätter ner foten och är tydlig med vad det är man strävar efter ju lättare blir det att ta sig uppåt, för då har man en stadig bas att förlita sig på och utvecklas ifrån. Ju tryggare man är med sig själv och det man undervisar i ju lättare är det att få in en fot i det man vill arbeta med, vad det än kan handla om.

 

Referenser.

 

Anderson Sander, Frida & Persson, Sara (2007). Konsten att undervisa i bild. [Elektronisk]. Examensarbete från Malmö Högskola - Lärarutbildningen. Tillgänglig: http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/5769/Konsten%20att%20undervisa%20i%20bild.pdf


Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur


Carlsson, Ander & Koppfeldt, Thomas (2008). Visuell retorik: bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia. 1. uppl. Malmö: Liber

 


Frid, Johan (2002). Intro - bild: [skapa, kommunicera, förstå]. 1. uppl. Malmö: Didacta

 


Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan (2008). Intro - skapa: bild, färg och form. 1. uppl. Malmö: Didacta

 


Lorentzon, Pernilla (red.) (2004). Digitala illusioner: om IT och media i skolan : rapport 3. Göteborg: Skolutvecklingsenheten, Stadskansliet

 


Läroplan för grund för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017. (2017). Stockholm: Skolverket ss. 28-34 

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3813

 


Selghed, Bengt (2006). Betygen i skolan: kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis. 1. uppl. Stockholm: Liber

 


RSS 2.0
Ladda ner en egen design gratis | Bonusar inom casino, poker och bingo | Allt om LCHF - Hitta recept, ladda upp recept.